Jag är själv inne i ett GDPR-arbete nu. Det är mycket som fortfarande verkar var luddigt för många. Särskilt kring annonsering och spårning.

I artikeln nedan låter det som att man aldrig får spåra besökare på sin sajt med hjälp av annonsverktygens teknik. Men GDPR bygger på att ägaren av personuppgifter ska informeras om vad som lagras, hur länge och i vilket syfte. Samt lämna sitt samtycke eller annars ha rätten att inte spåras. Man får alltså spåra användare som samtycker till det. Så marknadsföringen är inte helt körd.

Däremot kommer den väl antagligen bli väldigt begränsad. Inte helt oväntat kommer många svenskar att utnyttja sina rättigheter och det gäller att verkligen ge sin målgrupp anledning att vilja ta emot anpassat innehåll. 

Jag tycker personligen att det är toppen att Google och Facebook vet vad jag är intresserad av. Jag vill inte bli presenterad för grejer jag inte bryr mig om. Jag är inte heller en av de där reklamfientliga människorna, jag förstår varför man måste marknadsföra sig – det blir svårt att driva ett företag annars… 

 Rapport: Sveriges största annonsörer riskerar att bryta mot GDPR – Resumé

Spread the love

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *